Omega 3 maščobne kisline

Prehrana, bogata z ribami, ki vsebujejo maščobne kisline omega 3, blagodejno vpliva na naše zdravje. Raziskave so pokazale, da so možgani v večji meri sestavljeni iz maščob omega 3. Ljudje, ki jih s prehrano zaužijejo premalo ali pa jih sploh ne, so bolj podvrženi depresiji, imajo pa tudi zmanjšano sposobnost koncentracije.



Blagodejni učinki omega 3 maščobnih kislin:


· Omega 3 maščobne kisline so sestavni element celičnih membran;

· Spodbudijo imunski sistem in preprečujejo vnetja (grlo, pljuča, sklepi,…);

· Ugodno vplivajo na celično presnovo;

· Blažijo različna vnetja in poškodbe;

· Povečujejo mišično moč in aerobne rezultate pri športnikih;

· Ščitijo pred napadi astme, saj omilijo vnetja pljučnih tkiv;

· Povečujejo gostoto kosti – priporočljive za otroke in starostnike;

· Blažijo artritis (vnetje sklepov) – nujne za vse športnike, ki obremenjujejo sklep;

· Izboljšajo presnovo ogljikovih hidratov, zato so zelo priporočljive za ljudi s sladkorno boleznijo;

· Preprečujejo zmanjšanje mišične mase pri hujšanju in povečajo prirast mišične mase;

· Pomagajo pri zdravju srca in ožilja

· Topijo strdke v žilah (preprečujejo trombozo);

· Blažijo krčne žile;

· Uravnavajo holesterol in pritisk;

· Topijo maščobo v krvi (trigliceride);

· Blagodejno delujejo proti infarktu in kapi;

· Omilijo putiko;

· Pomagajo pri normalnem delovanju ledvic;

· Vplivajo na prostato;

· Vplivajo na kožo – luskavica, srbečica;

· Pomagajo pri glavobolu in migreni;

· Uravnavajo očesni pritisk;

· Izboljšujejo vid;





Pri otrocih, ki redno uživajo omega 3 maščobne kisline, so raziskovalci opazili boljši vid, izboljšano koordinacijo gibov (rokopis), boljšo koncentracijo (izboljšanje tudi pri hiperaktivnih otrocih), boljšo govorno sposobnost in na koncu boljši uspeh kot pri vrstnikih, ki omega 3 maščobnih kislin ne uživajo.


Omega 3 maščobni kislin EPA in DPA (dobite jih v mastnih ribah) tvorita super hormone, ki pomagajo do mladostnega počutja, delujejo proti vnetjem, pripomorejo k topljenju maščobe okrog trebuha in k boljši koncentraciji. Prav zato se zgodi, da maščobne kisline omega 3 iz rastlinskih olj (laneno, repično, orehovo in svetlinovo olje, ki vsebujejo ALA omega 3 maščobno kislino) ne pripomorejo k boljšemu delovanju sklepov, ne delujejo proti vnetno in ne spodbujajo hormonskega ravnovesja.


Rastlinske omega 3 maščobne kisline predstavlja predvsem alfa-linolenska kislina (ALA), ribe pa so odličen vir EPA, DHA in DPA. Na tem mestu velja še omeniti, da telo potrebuje predvsem EPA in DHA. Čeprav ti dve maščobni kislini v telesu lahko nastajata iz alfa-linolenske maščobne kisline, je ta proces relativno neučinkovit – pretvorba alfa-linolenske kisline iz rastlinskih olj v DHA je zelo omejena, po tej poti nastane le približno 4 odstotke DHA maščobne kisline. Prav zaradi tega se priporoča redno uživanje rib.


Če zaužijete preveč rastlinskih olj (omega 6), se povečajo vnetja v telesu, tukaj tiči tudi vzrok za porast depresije in nezmožnost hujšanja. Če jeste večkrat na teden mastne ribe, ki vsebujejo omega 3 maščobno kislino, se razmerje popravi.


Več o omega 3 maščobnih kislinah, o tem kako vplivajo na naše zdravje in kako delujejo v kombinaciji z ostalimi vitamini in minerali si lahko preberete v knjigi Ko imajo hormoni žur.